קו הנוף

תכנון עיצוב והקמת גנים

 

דף הבית >> הקימו גינתכם בעצמכם >> מערכות דישון
 

מערכות דישוןתיכנון והתקנת מערכת - דישון , מספקת שפע של פריחה .

בשעה טובה קניתם בית וראיתם שגינת השכן מלאה בצמחים ופרחים גדולים ויפים בשלל צבעים. בשיחה עם השכן מתברר כי בגינתו פועלת משאבת דישון והוא מפליג בשבחה.

כמובן שגם אתם חושקים בגינה מרהיבה שכזו, ומחליטים להתקין משאבת דישון בגינה.

והנה, עד מהרה, הפרחים פורחים בשלל צבעים, השיחים והעצים תופסים נפח והגינה נראית יפה להפליא. עוברים כמה חודשים, או במקרה הרע כמה שנים, בהם מוזרמות לגינה כמויות גדולות של דשן. לכאורה עד כה הכל בסדר, אך זהו שלא !!! 

אל נא תיטעו ותחשבו שאני מתנגד למערכת דישון ומדבר בגנותה. אדרבה, מערכת דישון הנה מערכת יעילה מאוד המספקת תוצאות יפות ומרשימות: יבול רב של פירות בעצים, צמחים אשר נראים במיטבם, שפע של פריחות ועוד....

כשמתקינים מערכת דישון ישנם מספר כללים חשובים שצריך להקפיד ולבצע אותם כראוי, שאם לא כן, מערכת הדישון עלולה לגרום לנזקים בריאותיים, ובנוסף, בטווח הארוך, לנזקים לקרקע ולתוצאות הפוכות מהמתוכנן.

כאשר רוצים להתקין בגינה מערכת דישון, יש להוסיף לה אביזר שתפקידו למנוע מהדשן לחדור למערכת הזרימה הביתית שלנו. אביזר זה נקרא מז"ח (מונע זרימה חוזרת). גם לאחר שהותקן מז"ח שכזה, ועוד לפני הזרמת הדשן במערכת הדישון, יש להזמין איש מוסמך מטעם משרד הבריאות, על מנת שיבדוק שאכן המז"ח הותקן כראוי והוא אכן מונע זרימת דשן חוזרת למי השתייה הביתית. מומלץ לחזור על בדיקה זו אחת לשנה.

כאשר אני מגיע לגינות ותיקות כדי לשדרג אותן, קורה לא אחת שאני מגלה כי מותקנת מערכת דישון, לעיתים ללא מז"ח או אם כבר הגדילו לעשות והתקינו מז"ח מסתבר שאף פעם לא בדקו אותו והוא מטפטף ואינו תקין. כך, ישנה אפשרות שחומר הדשן יזרום חזרה למי השתייה הביתיים ומשמעות הדבר היא נזקים בריאותיים לגוף האדם בטווח הארוך. ומכאן החשיבות הרבה שיש לייחס לתיכנון ולעיצוב הגינה בטרם מתחילים בביצוע .      

בעיה נוספת שנגרמת מהזרמת דשן לקרקע היא תופעה שנקראת המלחת קרקע. בל נשכח שמדובר בדשן כימי שמוזרם בצינורות לקרקע ולאורך זמן. כשהדבר נעשה באופן לקוי ובכמות לא מבוקרת ריכוז המלחים בקרקע גדל. עובדה זו גורמת להמלחת הקרקע ואז מתקבלת תוצאה הפוכה מהצפוי - הקרקע הופכת להיות מלוחה, ובהעדר תנאים אופטימליים עבור הצמחים הגינה לא נראית טוב והצמחים לא מתפתחים כראוי.

בנוסף, פעמים רבות לא מודעים לכך שניתן להגיע לתוצאות נפלאות גם על ידי שימוש בקומפוסט טבעי וללא דישון כימיקלי מלאכותי .

כמו כן, עוד לפני שנשקול האם להשתמש בדשן זה או אחר, כדאי  לבדוק מה מצב הקרקע - על כך תוכלו לקרוא בדוגמא הבאה:


                                             "בדיקת הקרקע והכנתה לקראת הקמת הגינה" ( לחצו כאן )

לייבסיטי - בניית אתרים