קו הנוף

תכנון עיצוב והקמת גנים

 

דף הבית >> הקימו גינתכם בעצמכם >> בחירת העצים בתהליך הקמת הגינה
 

בבחירת עצי הגינה – קחו רגע למחשבה

עקירת עצי פיקוס - במהלך עיצוב והקמת הגינה אתחיל בדוגמא על עצים ולו מהסיבה שבאופן אישי אני סבור שלעצים בגן תפקיד חשוב ביותר ביצירת החללים והאווירה בגן.

כאשר מגיעים לפארק רחב ידיים, כגון פארק גני יהושע בתל אביב, נהנים, בין היתר, ממדשאות ירוקות ורחבות ידיים אשר בתוכן שתולים סוגים שונים של עצי נוי וצמחים אחרים לנוחיות המבקרים. בין העצים הפזורים בפארק ניתן למצוא גם עצי פיקוס ירוקים ורחבי ידיים.

למבקרים בפארק בימי הקיץ החמים מהווים עצים אלו מקום מפלט מקרני השמש החמות. אלו עצים גדולים בעלי גזעים חסונים, ענפים רחבים וצמרות עלים אשר בתוכן משתכנים לא אחת בעלי כנף ואחרים. בנוסף, מהווים עצים אלו מקום משחק לילדים שמטפסים עליהם. פארק רחב ידיים שכזה החולש על דונמים רבים הנו מקום מצוין לעצים אלו.

במהלך 20 שנות עבודתי בתחום זה של תיכנון עיצוב והקמת גנים הגעתי שוב ושוב ללקוחות חדשים ונדהמתי איך כל פעם מחדש אנשים עושים את אותה טעות ושותלים בביתם עצי פיקוס. לא רק שלא נשתל עץ אחד או שניים, אלא סוללה שלמה של עצים וזאת במטרה ליצור מיסוך או פרטיות.

למעשה, אפשר להבין מדוע אנשים חוזרים על אותה טעות שוב ושוב: צמח הפיקוס, במשתלה, כשהוא קטן עם עלים ירוקים ורעננים, נראה חמוד. בנוסף, מחירו זול יחסית והוא צומח מהר. לכן, תוך שנתיים שלוש, הוא אכן מהווה פתרון נאה לעניין המיסוך והפרטיות. אולם, מאחר וצמח זה מתפתח לעץ גדול בעל מערכת שורשים תוקפנית הוא גורם לא אחת לנזק לצנרת ולמבנים הנמצאים בסמוך. או אז, לאחר מספר שנים כאשר מתחילים כל הנזקים והצרות, לא רק שנאלצים להזמין בעל מקצוע ולעקור עצים אלו, כך שהגינה נראית שוב ריקה וחשופה כבהתחלה, אלא שבנוסף גם בזבזנו כסף ומאמצים לחינם בקניית השתילים, הובלתם ושתילתם.

עץ הפיקוס הוא עץ נהדר, אך לא בגינה הפרטית ובוודאי שלא בקטנות שביניהן. אם בכל זאת מתעקשים לשתול בגינה עץ פיקוס אזי יש להשתדל ולהרחיקו לפחות כ – 10 מטר ממבנה מגורים או צנרת ביוב כלשהי. ניתן גם להגביל את שורשיו על ידי שתילת העץ בתוך מכלים או לוחות כלשהם כך שיגבילו מראש את שורשיו.

הכוונה מקצועית בתיכנון עיצוב והקמת הגינה תוכל לעזור לדוגמא בבחירה נבונה של עצי הגינה ובכך למנוע בעיות בחלוף הזמן.

המשיכו לדוגמה הבאה וראו:

 

 מה קורה כאשר רוצים ששטח הגינה החשוף והריק יהפוך עד מהרה לגינה פורחת ומלאה כמו זו של השכן ממול – או – מה קורה כשממהרים להתקין מערכת דישון(לחצו כאן)

לייבסיטי - בניית אתרים